اگر لعاب، شیشه ای و دارای خاصیت پشت نمایی باشد، رنگ و مشخصات ظاهری بدنه مشخص خواهد بود. در این حالت برای اینکه برای اینکه بدنه ظاهر و رنگ مناسبی داشته باشد و شرایط مناسبی برای تزیین کاشی فراهم شود، باید علاوه بر پوشش رنگ، زمینه مناسبی را محیا کرد، در نتیجه از انگوب استفاده می شود.

درجه حرارت پخت انگوب ها بین نقطه پخت بدنه و لعاب قرار دارد. معمولا به منظور بهبود کیفیت انگوب زنی و لعاب کاری در خط لعاب ابتدا برای خروج هوا از درون تخلخل های سطحی، مقداری آب روی بیسکوییت ها اسپری می شود. سپس با فاصله زمانی مناسب انگوب و پس از آن لعاب اعمال می شود. لعاب یک لایه شیشه ای نازک است که روی سطح کاشی قرار می گیرد. این لایه موجب افزایش زیبایی کاشی های سرامیکی، افزایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی، نفوذ ناپذیری و بهداشتی شدن کاشی ها می شود. پس از اعمال لعاب، طرح های مورد نظر با استفاده از دستگاه های چاپ سطحی روی کاشی ها اجرا می شوند.

اهداف مورد نظر از اعمال انگوب:

– کاهش احتمال بروز عیب سوراخ های سوزنی شکل و بهبود کیفیت سطح
– پوشاندن رنگ بدنه
– ایجاد جذب آب یکسان در تمام نقاط بدنه
– چسبندگی بهتر لعاب و بدنه

 

انگوب نوع خاصی از دوغاب های رسی است و اصولا مواد تشکیل دهنده ی انگوب شامل مخلوطی از ترکیب بدنه، اجزای کمکی سفید کننده و لعاب است. لازم به ذکر است که در سیستم های تک پخت باید ترکیب بدنه و انگوب بسار نزدیک به هم باشند. ترکیب انگوب تابعی از ضریب انبساط حرارتی، میزان انقباض تر به خشک، رنگ پخت و شرایط خشک شدن آن است.

به کارگیری مواد رسی، فلدسپارها، فریت، کربنات ها و مواد سفید کننده ای مانند زیرکن و آلومینا در تهیه انگوب رواج دارد.

انگوب در واقع یک لایه حد واسط بین لعاب و بدنه است، که جهت رفع عیوبی مانند رنگ نا مطلوب بدنه و یا اصلاح کردن اختلاف شدید ضریب انبساط حرارتی لعاب با بدنه مورد استفاده قرار می گیرد. از انگوب ، به عنوان یک لایه کدر و سفید که پوشاننده رنگ قرمز، قهوه ای یا صورتی بدنه بیسکوییت است، استفاده می شود. همچنین انگوب با متعادل کردن واکنش های بین بدنه با لعاب سبب بهبود کیفیت سطح لعاب و زیبایی آن می شود.


ویژگی های یک انگوب مناسب

1. اتصال و چسبندگی مناسب با بدنه و لعاب، زیرا معمولا ضریب انبساط حرارتی انگوب از لعاب بیشتر است و باید اتصال آن با لعاب به گونه ای باشد که سبب پوسته شدن لعاب نشود.

2. ترکیب انگوب باید از لحاظ خواص رئولوژیک به صورتی باشد که نسبت به فاصله زمانی اعمال آب، انگوب و لعاب روی بدنه خیلی حساس نباشد.

3. انقباض خشک و پخت انگوب و بدنه باید یکسان باشد تا موجب ایجاد ترک در آن ها نشود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.